søndag 18. juli 2010

Hvor kommer ordet kreativitet fra.


Ordet kreativitet kommer fra latin creare som betyr «å lage» eller «å skape». Adjektivet kreativ kan brukes om personer, det vil si skapende mennesker der kreativitet er en fremtredende egenskap ved personligheten deres, eller om løsninger og ting som er nyskapende, originale eller overraskende. Kreativitet regnes vanligvis som noe svært positivt, men kan også brukes ironisk om originale, men dårlige forslag eller bortforklaringer der det er etablerte løsninger og fasitsvar, for eksempel i uttrykk som «kreativ bokføring».
Ofte brukes begrepene kreativitet og innovasjon om hverandre. Det er imidlertid stor forskjell på disse begrepene, og en enkel huskeregel kan være at kreativitet er å unnfange og skape ideen, mens innovasjon er det å sette ideen ut i livet. Innovasjoner gjelder særlig nyskapninger og forbedringer innen teknologi og samfunn.

Dette er tatt fra Wikepedia og forklare ordets betydning. Jeg lure ofte på hvor kreativiten kommer fra i kroppen. Det er sikkert mange forklaringer på det. Hos meg starter det med noe jeg ser eller høre og ut fra det utvikler jeg det videre. Ofte skjer det spontant og jeg kan ikke få ideen ut av hodet.. For meg er kreativitet positivt for det meste. 
Å være kreativ gjør hverdagen ganske spennende og det gjør at man letter takler hverdagen. Noen gange kan det å være kreativ også gjøre en sliten og man må stoppe opp og tenke om det nå var den vei man ønsket å gå. Dagen idag har vært kreativt for meg. Hvordan har den vært for dere? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Koselig om dere legger igjen en kommentar:)